Zamek na Hradczanach - największy kompleks zamkowy świata [Praga, Czechy]



Zamek na Hradczanach lub inaczej Zamek Praski (po czesku Pražský hrad) to dawna siedziba królów czeskich. Zajmujący 45 hektarów powierzchni jest wpisany do księgi rekordów Guinessa jako największy kompleks zamkowy na świecie.

(będziemy na końcu wdzięczni za małego lajka, jedno kliknięcie)

HISTORIA ZAMKU

Zamek zbudowany został pod koniec IX wieku dla pierwszego historycznego księcia Borzywoja. Pierwsze zabudowania były drewniane a jedyną kamienną budowlą był kościół Marii Panny i tylko ruiny tej świątyni zachowały się z tamtych czasów. Za panowania księcia Wacława powstała w XI wieku Rotunda św. Wita, która jeszcze w tym samym wieku zyskała status katedralny i stała się najważniejszym kościołem Pragi. W XI wieku drewniana fortyfikacja zastąpiona została kamienną a w miejscu drewnianego pałacu książęcego powstał pałac murowany. Znacząca rozbudowa zamku nastąpiła w wieku XII. W 1303 roku zamek strawił pożar a jego odbudowę rozpoczęto dopiero w latach 30-tych. Karol IV, późniejszy król czeski i cesarz rzymski, postanowił wznieść rezydencję godną władcy Świętego Imperium Rzymskiego. Budowa ta ciągnęła się jednak przez długie lata a ostateczny wygląd zawdzięcza wkładowi wielu władców. W czasie wojen husyckich budowę zaniedbano a kolejne poważne prace podjął Władysław Jagiellończyk. Kolejne zmiany na zamku nastąpiły w XVI wieku za panowania dynastii Habsburgów. W XVIII wieku przebudowano na polecenie cesarzowej Marii Teresy fasady niektórych budowli bardziej ujednolicając cały kompleks. W końcu XIX wieku przebudowano również Katedrę Św. Wita. Po upadku Habsburgów w 1918 roku zamek stał się siedzibą władz Czechosłowacji. W 1989 roku gdy do władzy doszedł Vaclav Havel, część obiektów kompleksu została udostępniona do zwiedzania. Obecnie Zamek na Hradczanach jest siedzibą Prezydenta Czech.


OPIS ZAMKU

Zamek na Hradczanach jest największym pod względem zajmowanej powierzchni zamkiem na świecie. Dzięki bogatej historii w kompleksie zamkowym można podziwiać ponad pięćdziesiąt obiektów z różnych epok. Ozdobą całego kompleksu zamkowego jest niewątpliwie Katedra Św. Wita - siedziba prymasa i arcybiskupów, historyczny kościół koronacyjny i grzebalny królów czeskich. 

Co warto zobaczyć:
Kościoły
- Katedra św. Wita
- Bazylika św. Jerzego
- Kaplica Świętego Krzyża
- Kaplica Wszystkich Świętych
Pałace
- Stary pałac królewski
- Belweder królowej Anny
- Pałac Lobkovicki
- Nowy pałac królewski
Inne budynki
- Daliborka (wieża)
- Wieża prochowa – Mihulka
- Złota Uliczka
Ogrody
- Jelení příkop (Jeleni rów)


JA NA ZAMKU

Moja wizyta na Hradczanach w maju 2015 roku była krótka. Żeby zwiedzić dokładnie tak wielki kompleks zamkowy to trzeba by poświęcić cały dzień a i to może być za mało. Ja tego czasu miałem jeszcze mniej bo to był jeden z punktów mojej również krótkiej wyprawy do czeskiej stolicy. Na Hradczanach byłem już po godzinie 7:00 rano, co jest idealną godziną, biorąc pod uwagę, że jest to jedno z najpopularniejszych miejsc w Czechach. Łatwo więc można sobie wyobrazić najazd turystów na zamek. O poranku jednak na spokojnie można pozwiedzać i co chyba najważniejsze - przejść się w ciszy i spokoju Złotą Uliczką, która pusta jest tylko tuż przed otwarciem i wieczorem. O 12:00 ponownie zjawiłem się na zamku bo wtedy to codziennie odbywa się zmiana warty - widowisko warte obejrzenia. Wszystkiego nie dałem rady zobaczyć, ale to co zobaczyłem i na zdjęciach uwieczniłem, tym się z Wami dzielę.


GALERIA ZDJĘĆ








































Podobał Ci się artykuł? 

Będziemy bardzo wdzięczni za Twoje kliknięcie "Lubię to!" poniżej. 


Wszystkie zdjęcia są mojego autorstwa i nie zgadzam się na ich kopiowanie i wykorzystywanie bez mojej zgody (Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych).