The Tall Ships Races


The Tall Ships Races jest to zlot żaglowców organizowany od 1956 roku. Połączony z regatami oraz imprezami okolicznościowymi ma propagować ideę wychowania młodzieży na pokładach wielkich żaglowców. Polska kilkukrotnie była organizatorem finału regat. Dwa razy finał ten odbywał się w Szczecinie - w 2007 oraz 2013 roku. Na obu tych zlotach miałem okazję być i podziwiać piękne żaglowce, dlatego ten post poświęcony będzie "tolszipom" właśnie w Szczecinie.
W 2007 roku Szczecin po raz pierwszy organizował finał regat. Zlot ten trwał 4 dni i były to 4 dni zabawy. W tym czasie można było m.in. zwiedzać pokłady żaglowców czy wsłuchiwać się w szantowe koncerty. Wielką atrakcją tego wydarzenia była także Parada Załóg, która przeszła ulicami miasta.

Według statystyk i liczb, The Tall Ships Races Szczecin 2007 to blisko 100 jednostek, ponad 3500 członków załóg oraz ok 2,5 mln odwiedzających.

2007 rok to moja pierwsza styczność ze Szczecinem oraz wielkimi żaglowcami. Niestety nie mam zdjęć z tego roku, fotografia jeszcze wtedy nie była moją pasją. Ale to nic, pierwszy raz nie oznacza razu ostatniego...




W 2013 roku Szczecin miał okazję zorganizować finał regat po raz drugi - tym razem z jeszcze większym rozmachem. Teren imprezy został dwukrotnie powiększony, funkcjonowały 2 wesołe miasteczka i rozstawiono 3 sceny, na których odbył się koncert ESKA Music Awards oraz Nelly Furtado. Jednak najważniejsze oczywiście były żaglowce.



The Tall Ships Races Szczecin 2013 to 5 dni zabawy, 91 żaglowców z 16 krajów, 3200 żeglarzy z 36 krajów oraz ok. 2,5 mln odwiedzających.




Wybrane jednostki, które zawitały do Szczecina


Statsraad Lehmkuhl - norweski trójmasztowiec o długości 98 metrów, zbudowany w 1914 roku.







Cisne Branco - brazylijski trójmasztowiec o długości 74 metrów, zbudowany w 1999 roku.







Cuauhtemoc - Pikujący Orzeł - meksykański trójmasztowiec o długości 90,5 m., zbudowany w 1982 roku.







Mir - rosyjski trójmasztowiec o długości 109,4 m., zbudowany w 1987 roku.







Kruzenshtern -  rosyjski czteromasztowiec, jeden z największych żaglowców, o długości 114,4 m., zbudowany w 1926 roku.







Alexander von Humboldt II - następca słynnego żaglowca Alexander von Humboldt - niemiecki trójmasztowiec, o długości 64,7 m., zbudowany w 2011 roku.






Stavros S Niarchos - brytyjski dwumasztowiec, o długości 59,4 m., zbudowany w 2000 roku.





Pelican of London - brytyjski trójmasztowiec, o długości 45 m., zbudowany w 1948 roku.





Goteborg - szwedzki drewniany żaglowiec zbudowany w 2005 roku - wierna replika XVIII-wiecznego statku






Dar Młodzieży - polski trójmasztowiec, o długości 108 m., zbudowany w 1981 roku.






Kapitan Borchardt - polski trójmasztowiec, o długości 45 m., zbudowany w 1918 roku - najstarszy żaglowiec pływający pod polską banderą,





Jak pisałem wcześniej, to były wybrane jednostki z 91 żaglowców, które przypłynęły do Szczecina. Będąc na tej wspaniałej imprezie, nie spodziewałem się, że kiedyś założę bloga i powstanie post z poświęcony "tolszipom", w związku z czym też się nie spinałem nad zdjęciami pod względem dokumentacji.


Co było to było a co będzie... 
Dwa finały w Szczecinie za nami i jak wspomniałem na dwóch miałem przyjemność być. Już niedługo Szczecin organizuje trzeci już finał regat. Na 90% i ja ponownie tam będę. Tym razem jednak zabieram ze sobą żonkę, żeby zobaczyła to wszystko na żywo. Zatem 5 sierpnia 2017 roku Wykadrowany Świat rusza na tolszipy i tym razem będę robił więcej zdjęć - mam nadzieję :)






           


Podobał Ci się artykuł? Warto go przeczytać? Zostaw komentarz i podziel się ze swoimi znajomymi.


Wszystkie zdjęcia są mojego autorstwa i nie zgadzam się na ich kopiowanie i wykorzystywanie bez mojej zgody (Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych).